Właśnie opublikowaliśmy wyniki 7. edycji naszego corocznego autorskiego badania „Dzieci w Sieci Multiscreen”
Disney+, niecałe pół roku po debiucie w Polsce, jest już na drugim miejscu wśród abonamentowych serwisów wideo na żądanie w grupie dzieci. Wskutek wojny w Ukrainie oraz imigracji, większość polskich dzieci styka się na co dzień z rówieśnikami z Ukrainy, najczęściej zdarza się to w szkole.
W najnowszej 7. edycji corocznego badania Dzieci w Sieci Multiscreen realizowanego przez Dom Sprzedaży Mediów Interaktywnych MediaFarm we współpracy z firmą badawczą Zymetria, analitycy przyjrzeli się między innymi popularności serwisów wideo na żądanie. Zauważalny jest przede wszystkim świetny wynik uzyskany przez Disney+, który zadebiutował w Polsce w czerwcu bieżącego roku.
Najpierw YouTube, potem długo, długo nic…
Od lat na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych wśród dzieci serwisów wideo w Polsce znajduje się YouTube. Pośród dzieci, które oglądają wideo w internecie do YouTube’a zagląda przynajmniej od czasu do czasu 89% z nich (spadek o 1 p.p. w porównaniu z 2021 rokiem). Wśród chłopców wskaźnik ten rośnie aż do 91%, a wśród dziewczynek spada do 87%. Na drugim miejscu za YouTubem uplasował się najpopularniejszy serwis abonamentowy, czyli Netflix (52% zasięgu wśród dzieci oglądających wideo w sieci), a za Netfliksem – darmowy TikTok, którego popularność wśród polskich dzieci spadła jednak w ciągu minionego roku o 5 punktów procentowych (z 36% do 31%). Spadek popularności TikToka to z jednej strony efekt „dorastania” chińskiej platformy i obniżania przez jej algorytm rangi treści potencjalnie atrakcyjnych dla dzieci, a z drugiej – licznych skandali związanych z występowaniem na TikToku groźnych dla dzieci challenge’y.
Wśród polskich dzieci stosunkowo mało popularne są rodzime serwisy SVOD: Polsat Box Go (11%) oraz Player (7%), których oferta treści dla dzieci jest bardzo uboga. W Polsce rodziny z dziećmi to bardzo atrakcyjna grupa docelowa dla dostawców treści wideo. W ich gospodarstwach domowych znacznie częściej, niż przeciętnie, znajduje się dostęp do internetu (prawie 100%), smartfon (97%) oraz Smart TV (75%). Rodziny z dziećmi postrzegają SVOD jako źródło największej ilości filmowych nowości przeznaczonych dla dzieci (46% vs. 26% – Telewizja). Stanowi to świetny prognostyk dla kolejnych globalnych serwisów SVOD, które trafią do Polski, w tym szczególnie dla Sky Showtime, którego debiut zapowiedziany jest na luty 2023, a w którego ofercie znajdą się treści m.in. od Dreamworks i Nickelodeon.
Imigranci wojenni z Ukrainy – coraz częściej koledzy ze szkoły
Wskutek agresji Rosji na Ukrainę do Polski trafiły miliony uciekinierów przed wojną, których bardzo dużą część stanowią dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Kilkaset tysięcy dzieci z Ukrainy w ciągu ostatniego roku trafiło do polskich szkół i ich obecność jest powszechnie dostrzegana przez rodziców polskich dzieci (odpowiednio 77% z miast powyżej 500 tysięcy mieszkańców i 58% mieszkańców wsi). Aż 59% rodziców wskazuje, że ich dzieci spotykają osoby z Ukrainy w szkole i przedszkolu; najczęściej są to ich rówieśnicy z klasy (46%) lub inne dzieci ze szkoły (62%). Ponad połowa polskich dzieci spotyka młodych Ukraińców w sklepie, a równo połowa – na podwórku.
Trapiący Polskę od lat kryzys demograficzny przejawia się między innymi systematycznym spadkiem liczebności kolejnych roczników trafiających do polskich przedszkoli i szkół, a w kolejnych latach spadek ten jeszcze się pogłębi. Trafiający do Polski w niezwykle dramatycznych okolicznościach mali Ukraińcy będą wyraźnie widoczni na tle coraz mniej licznych roczników Polaków. Wojenna migracja to dla polskiego systemu edukacji jednocześnie wyzwanie i szansa, podobnie zresztą jak i dla działających na naszym rynku dostawców dóbr i usług przeznaczonych dla najmłodszych konsumentów.
Badanie ilościowe zostało zrealizowane w dniach 21-27 października 2022 roku techniką wywiadów internetowych na próbie N=500 osób.
Jeśli jesteś zainteresowany prezentacją wyników badania, napisz na: mediafarm(at)mediafarm.pl