Badanie dzieci w Sieci Multiscreen

W szóstej edycji badania Dzieci w Sieci Multiscreen autorstwa MediaFarm i Zymetria skupiliśmy się na porównaniu sposobów spędzania wolnego czasu oraz wyposażenia gospodarstw domowych polskich dzieci mieszkających na wsi i w małych miastach oraz miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców. Okazuje się, że różnice są mniejsze, niż można by się spodziewać. Wśród dzieci ze wsi i miasteczek nieco bardziej popularna jest linearna telewizja oraz granie w gry na smartfonie, zaś dzieci z większych miast częściej biorą udział w zajęciach pozalekcyjnych.

TELEWIZJA POPULARNA, ALE NADAL TRACI

Najwięcej dzieci nadal korzysta z tradycyjnej telewizji, ale jej zasięg maleje kolejny rok z rzędu. Telewizja dociera do 79% dzieci ze wsi i małych miast oraz 73% dzieci z miast powyżej 50 tysięcy mieszkańców. Smartfony są dostępne w 97% domów w Polsce, bez względu na wielkości miejscowości, ale to dzieci ze wsi i miasteczek częściej używają ich do grania w gry w formie aplikacji (58% vs 50%). Dzieci z mniejszych ośrodków częściej też grają w planszówki (66% vs. 53%), bawią się poza domem z rówieśnikami (75% vs. 69%), a także bawią się zabawkami (74% vs. 69%). Dzieci z większych miast częściej chodzą na treningi (39% vs. 31%), zajęcia dodatkowe (34% vs. 33%) oraz do świetlicy szkolnej (25% vs. 16%). Dla odmiany dzieci z małych ośrodków częściej czytają książki (54% vs. 52%), ale w ich domu rzadziej dostępny jest czytnik e-booków (30% vs. 20%). SmartTV jest już dostępne w 73% gospodarstw domowych, w których mieszkają dzieci w wieku 3-12 lat.

TRZY – CZTERY GODZINY DZIENNIE PRZED EKRANEM

Wbrew obawom niektórych rodziców, dzieci spędzają przed ekranami znacznie mniej czasu niż dorośli. W dni powszednie jest to średnio nieco ponad trzy godziny, tyle samo na wsi i w miastach. W weekendy wyniki te przekraczają już cztery godziny (4:10 na wsi i małych miastach oraz 4:21 w większych miastach), wciąż jednak jest to mniej, niż statystyczny dorosły spędza tylko przed telewizorem. Dzieci najwięcej czasu nadal przeznaczają na oglądanie telewizji, jednak to na wsi i w małych miastach różnica między czasem konsumpcji telewizji, a czasem przeznaczanym na granie w gry jest wyraźnie większa, niż w dużych miastach.

JEŚLI PREZENTY – TO Z INTERNETU

Sumarycznie dzieci więcej czasu spędzają w świecie cyfrowym, niż przed telewizorem i to Internet jest głównym źródłem ich wiedzy o produktach i usługach. Dla rodziców e-commerce jest już w tej chwili preferowanym kanałem zakupu wielu kategorii prezentów dla dzieci, szczególnie zabawek, a także elektroniki i książek. Prezenty zakupione w kanale internetowym są też zwykle wyższej wartości niż nabyte w tradycyjnym sklepie.

BADANIE JAKOŚCIOWE

Obok badania ilościowego w ramach szóstej edycji badania Dzieci w Sieci Multiscreen zrealizowaliśmy także część jakościową – pogłębione wywiady grupowe oraz diady z udziałem dzieci w wieku 9-11 lat ze Skarżyska-Kamiennej oraz Warszawy i ich rodziców. Poniżej znajdziecie krótki film zrealizowany podczas wywiadów.

Badanie ilościowe zostało zrealizowane w dniach 10-19 września 2021 roku techniką wywiadów internetowych na próbie N=616 osób, a w części jakościowej w dniach 12-13 października 2021 na próbie N=30 osób, mieszkańców Skarżyska-Kamiennej oraz Warszawy.

JEŚLI JESTEŚ ZAINTERESOWANY ZAPOZNANIEM SIĘ Z PEŁNĄ PREZENTACJĄ Z WYNIKAMI BADANIA ORAZ DŁUŻSZYM MATERIAŁEM FILMOWYM – NAPISZ DO NAS NA mediafarm@mediafarm.pl